Menyeluk Kata Dari Kocek Kembara

[I]
Siapa yang tidak mengenali Hamka, Andrea Hirata, Anis Matta, salim A.Fillah dan Tere Liye ? Antara sosok penulis yang dikagumi.

Indonesia. Itulah negeri kelahiran mereka.

image
Kredit gambar : Zahinzul

[2]
Bermula dengan destinasi pertama di Pekanbaru. Debar bertukar teruja apabila mengenali penduduk di sana yang kaya dengan budi bahasa. Ke tempat-tempat yang kami lawati, kami dihidangkan dengan pantun dan puisi-puisi indah dalam ucapan yang tulus dan memukau.

‘Dengan bahasa, kita menjalin rasa’

[3]
Ke Kantor Bupati Pelalawan, dihadiahkan dengan buku ‘dari Pekantua ke Pelalawan’ , membaca senyum tawa pahit luka di dada sejarah.

Berpegang pada kata-kata ‘kita serumpun’, rupa-rupanya ada kisah yang panjang antara kita dan mereka.

image

image

[4]
Mencedok nilai ilmu, berkongsi idea dan fikiran, kami juga sempat berkunjung ke Universitas Islam negeri Suska dan Universitas Abdurrab.
image

image
Kredit gambar : Zahinzul

image Kredit gambar : Zahinzul

[5]
Sehinggalah pada acara kemuncak. Bermukim di Desa Kuala Panduk melakukan program bakti sosial seperti sunathon dan medical checkup.

Konon dengan awal niat untuk membantu mereka, namun akhirnya kami terpaksa akur, kamilah yang paling banyak belajar dan menerima.

image Kredit gambar : Zahinzul

image

[6]
Ke SMPIT Madani, rumah sederhana penuh cinta. Tempat anak-anak yang kurang berkemampuan dan beberapa anak yatim menuntut ilmu.

Bertemu dengan anak-anak yang halus perasaannya dan jujur. Kami dihidangkan dengan persembahan lagu dan puisi yang menyentuh hati.

Lagu Rumah Tanpa Jendela, puisi Jambatan yang meruntun perasaan dan lagu Bonda-Potret yang cukup mengesankan, menggambarkan lukisan hati anak-anak suci.

Dan saat berkenalan dengan guru-gurunya, saya akhirnya tahu kenapa.

🙂

image

[7]
Ke Bukit Tinggi tempat kelahiran Bung Hatta dan Syeikh Tahir Jalaluddin. Antara tarikan di sini ialah jam gadang, pasar besar atas dan istana Bung Hatta. Betapa suara sejarah seolah-olah tenggelam dalam hiruk-pikuk manusia yang datang ke sana.

P/s : sedikit kecewa kerana tidak sempat ke toko buku mengejar waktu. Berlari-lari ke arah bas kerana takut tertinggal, rupa-rupanya penulis dan beberapa orang sahabat antara orang yang terawal sampai padahal bas masih kosong!

image

[8]
Menuju ke Padang, dihiasi lukisan alam yang memukau. Tersimpan banyak kisah dan cerita.

Kabus di perbukitan dan padi huma yang menghijau.

Sepanjang perjalanan, lagu Opick, salah seorang penyanyi religi tempatan bermain-main di kepala.

“Berjuta kata tak cukup untuk,
Melukis indahMu”

image

[9]
Sebelum pulang ke Malaysia, hati menangis. Betapa banyak perkara yang masih tidak diketahui. Masih banyak perkara zahir yang tak tertafsir.

Untuk semua cerita, semoga itulah yang dapat mengajar.

Paling manis, ketika perjalanan, kita mengenal pelbagai macam perangai dan ragam, baik buruk manusia, berselisih dan jatuh cinta.

Lumrah kehidupan, ada yang datang dan pergi. Ada yang kekal bersama, ada yang memilih berpisah di tengah perjalanan kerana tak sama arah tujuan.

Tetapi khas buat team MIRAGE, kalian adalah wajah-wajah yang akan cuba diingati selama-lamanya, insyaAllah. Pahit manis masam payau ketika bekerja (maafkan usaha yang tak banyak mana. Blog pun hanya sempat dikemaskini sekali sekala), semuanya adalah pengalaman mahal yang tak mungkin dapat dipelajari di mana-mana.

Terima kasih. Terima kasih dan terima kasih. Jazakumullahu khairan katheera:)

P/s : InsyaAllah, akan ada ole-ole istimewa dari penulis dan ‘media team’. Doakan!

#Video khas dari media team yang sangat mantap. Ada ahlinya yang bertungkus lumus menyiapkan video sehingga hanya sempat tidur pada pukul 3 pagi, masyaAllah. Semoga dikurniakan sebaik-baik ganjaran. Selamat menonton!:)

Day 1

Day 2

Day 3

Day 4

Day 5

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s